Bu günlerde geleceğin mesleklerinden
sıkça söz ediliyor. Ben bu yazıda gelecegin meslekleri bir kenara bırakıp yakın
geleceğin mesleklerinden söz etmek istiyorum. Bu yazıda geleceğin meslekleri
yerine üç dört sene sonra popüler olacak mesleklere bakalım istedim. İsmini
vereceğim mesleklerden şu anda popüler olanlar da olmakla birlikte ilerleyen 5
yılda bu meslekleri oldukça ön planda olacak ve tercih edilecek.
1- Psikoloji: İlk sırayı psikolojiye
veriyorum. Önümüzdeki yıllarda makine insan ilişkisi artıkça insanlar daha çok
doğalarından kopacak ve artan iş yüküyle birlikte daha çok problem yaşayacaklar.
Bu yüzden psikologlar geçmişte olduğu gibi önümüzdeki yıllarda da Türkiye’de en
çok aranan meslek gurubu olacaklar. Ayrıca şirketler insan odaklı olmaya
başladıkları için, tüm departmanlarda ( Pazarlama, ik, satış…) daha çok
psikoloji mezununa ihtiyaç duyulacak. Bu bölümü okuyanlar psikolog değil de
farklı departmanlarda çalışmak istiyorlarsa, üniversitede ikinci yan dal olarak
işletme tarzı bölümler okuyabilirler.
2- Mobil Uygulama tasarımcısı: iOS ve Android için uygulama
geliştirebilecek yazılımcılar önümüzdeki yıllarda sıkça aranacak ve kazanacak
mesleklerden biri olabilir. Özellikle yaratıcı uygulamalar geliştiren kişiler
şimdiden inanılmaz rakamlar kazanmaya başladılar bile. Hem yazılım hem tasarım
kısmı büyük önem kazanacak.
3-İçerik Geliştirici: Türkiye’de hala internet
üzerinden içerik geliştirme ile ilgili ciddi bir yapı olmaması reklamcıların ve
sosyal medya işi ile ilgilenenlerin üzerinde önemle durmaları gereken bir konu.
Oysa içerik kraldır nidaları uzun süredir sosyal medya üzerinden yükseliyordu.
Muhtemelen bu iş şu anda ajanslardaki metin yazarları yapıyor. Ama içerik
geliştirme üzerine profesyonel anlamda iyi metin yazarlarına ihtiyaç
duyulacak. Blog yazarları yarı zamanlı olarak bu boşluğu
doldurabiliyorlar ama bu iş de profesyoneller tarafından yapılmalı. Bu işi
yapacak kişilerin geniş bir entelektüel alt yapıda olmaları, dünyayı ve
çevrelerini çok iyi gözlemlemeleri ve internet üzerinden okunacak etkili
içerikler geliştirmeleri bekleniyor. Şu anda çok sayıda kişi bu işi yapıyor görünse
de ilerleyen yıllarda kaliteli olmayan içerik ilgi çekmeyecek.
4-Işveren Markası: İnsan kaynakları içinde gelişen bu
bölüm bir süre sonra insan kaynaklarını içine alacak bir biçimde gelişiyor. Bu
bölümün kaderi satıştan sonra doğan pazarlama bölümüne benziyor. Türkiye’de
pazarlama sonradan bilinmesine rağmen satışın önüne geçmiş ve bir süre sonra
tüm şirketi sarmaya başlamıştı. İşveren Markası bir departman haline geldiğinde
İnsan Kaynaklarının üst departmanı olacak.Isveren Markasi şu anda sadece çalışanlar için
sevimli uygulamalar geliştiriyor gibi görünse de yakında insan kaynaklarının
çalışanlar için yapacağı uygulamaları ve İK’nın çalışma şartlarını bu departman
belirlemeye başlayacak. Bu işi yapan kişilerin hem İK konusunda bilgili
olmaları, hem de reklam, pazarlama, PR gibi konularda bilgili olmaları
gerekiyor. Özellikle Y ve Z kuşağı çalıştıracak her şirket için bir işveren
markası uzmanına ihtiyaç var gibi görünüyor. Bu bölüm aynı zamanda iş
geliştirme dediğimiz işi de içine alabilir.
5-Gastronomi
ve Diyetetik: Yemek
kültürü ihtiyaçtan zevke dönüşeli uzun zaman oldu. Ama artık bu konunun da
profesyonel bir süzgeçten geçmesi gerekiyor. Son yıllarda artan obezite
sorununun çözümü için bu meslek sahiplerine büyük ihtiyaç duyulacak. Ayrıca
gıda işi yapan firmalar müşterilerine daha kaliteli hizmet verebilmek için bu
tarz uzmanlara ihtiyaç duyacaklar
6-Perakende Yöneticisi: Perakende sektörü inanılmaz bir
hızla büyüyor. Sektör büyüdükçe yetkin yönetici ihtiyacında büyük artış meydana
geliyor. Perakende sektoru yöneticisini kendisi
yetiştiriyor. O yüzden bu mesleği yapmak isteyen kişilerin bir an önce
perakende sektöründe işe başlamaları gerekiyor. Bu sektörde başarılı yönetici
olmak isteyen kişilerin, yeni kuşağı iyi anlayan, perakende sektöründeki
gelişmelerden haberdar ve sürekli kendini geliştirebilen bir yapıda olması
gerekiyor. Bu mesleği yapmak isteyen üniversite mezunlarının yönetici eğitim
programlarını iyi takip etmesi gerekiyor.
7- Yeşil İşler: Birkaç yıldır ön plana çıkan
yeşil işler önümüzdeki 5 yıl içinde oldukça popüler olacak. Ağırlıklı olarak
mühendislik eğitimlilerin çalışacağı bu işler özellikle Y ve Z kuşağının çevre
hassasiyeti, çevre kirliliği ve küresel ısınma gibi sorunlar yüzünden daha
popüler olacak.
8- Dijital İletişim: Gerek sosyal medyanın yükselişi
gerek ticaretin internet üzerine kayması gibi nedenlerle şirketler
iletişimlerini dijitale kaydırmaya devam ediyor. İlerleyen yıllarda tüm
iletişim biçimleri buradan olacak. O yüzden üniversitelerdeki tüm bölümler
müfredatlarını bu iletişim biçimine göre yenilemeliler. Dijital iletişim sosyal
medya uzmanından, dijital pr uzmanına, dijital pazarlama uzmanından, grafik
tasarımcılara ve yazılımcılara kadar çok sayıda mesleği popüler hale getirecek.
Dijital ajanslar yükselişlerine devam edecekler.
9- Kariyer Danışmanı: Meslek seçimi ve çalışılan iş
insan hayatının tamamını etkiliyor. Bu yüzden bu konuya ciddi bir şekilde
eğilmek gerekiyor ve günümüz gençleri bu konuyu oldukça ciddiye alıyor.
İlkokuldan çocuklarına kariyer planlayan ailelere rastlıyoruz. Her konuda bir
danışılan varken bu konunun atlanması kişileri mesleklerinde mutsuz hale getiriyor.
Bu nedenle önümüzdeki yıllarda daha çok kariyer danışmanına ihtiyaç duyulacak.
Bu işte başarılı olma şansı en yüksek kişiler İK’cılar. Kendini geliştiren
İK’cılar bu işi yapabilir. 5-10 yıllık bir iş tecrübesi olmadan bu işin
yapılması yanlış kariyerlere yol açabilir o yüzden bu iş daha yeni mezun olmuş
ve hiç çalışmamış kişilere kesinlikle bırakılmamalı.
10- Tıp: Bir klasikle listeyi kapatalım.
Artan çevre kirliliği, yapay ve katkılı gıdalar, artan teknoloji kullanımı,
artan yaşlı nüfus gibi etkenler yüzünden sağlık sorunları daha çok artacak ve
daha çok tıpçıya ihtiyaç duyulacak. Son yıllarda sağlık sektörünün hızla
özelleşmesi de bu alanın önünü açmaya devam ediyor
Tüm bunların haricinde, hukuk gibi
alanlar da popülerliğini korumaya devam edecekler. Özellikle bilişim hukuku öne
çıkacak.
http://www.yetenekvekariyer.com/yakin-gelecegin-10-populer-meslegi/#more-3977
No comments:
Post a Comment