6 Sigma, iş başarısını sağlamak, sürdürmek ve maksimize etmek için kullanılan kapsamlı ve esnek bir sistemdir. Şirketlerde performans düşüklüğünün temel nedeni değişkenliktir. 6 Sigma yönteminin amacı üretimdeki bu değişkenliği ortadan kaldırmak ve hedef bir ortalamada merkezileştirmektir. Bu durum üretimde sürekliliği, yani iyi sonuçların devamlılığını sağlamaktadır.
Sigma’nin anlami, küçük bir Yunan harfi olup istatistikte standart sapmayı tanımlar. Bir istatistik dağılımında,
verilerin ortalamadan ne kadar değişkenlik gösterdiğini belirtir. Yani, sigma, süreç
değişkenliğinin bir ölçüsü olarak da kullanılabilir.
6 Sigma’nin Tarihcesi; Altı sigmanın gelişimi, 1970’lerde bir Japon şirketi olan
Matsushita’ya, Amerikan şirketi olan Motorola’nın Quasar
adlı televizyon şirketini, çok fazla hata oranının getirdiği verimsizlikten
dolayı satması ve bunun üzerine Matsushita fabrikanın çalışmasında hızlı ve
etkili değişikliklere gidip buradaki hata oranını %150’den %3’e
düşürmesiyle başlamıştır. Bunun uzerine Motorola yoneticilerinin
baslattigi calisma ile Alti Sigma Kalite Programi adli yeni kalite icerigi
ortaya atildi ve kabul edilen kalite programında 6 sigma ürün, hizmet,
süreç ve yönetim olmak üzere her alanda kullanılabilen gerekli yeterlilik
standartları olarak kabul edildi.
Altı
sigma kalite programı uygulanmaya başladıktan sonra 1988 yılında Motorola Malcolm Baldridge Ulusal Kalite Ödülü’nü kazandı
ve bu olaydan sonra altı sigma pek çok şirketin ilgisini çekmeye başladı
Bazi 6 Sigma Örnekleri;
►6
Sigma'yı 1980 yılından beri uygulayan Motorola'nın 19 yılda elde ettiği getiri
11 milyar dolar civarındadır. Motorola, dünya çapında verimliliğini 3 katına
çıkarmıştır.6 Sigma'ya 1991 yılında başlayan 14 milyar dolar ciroya sahip
Allied Signal Inc.'nın 8 yılda elde ettiği getiri 800 milyon doları aşmıştır.
Bu miktar toplam cironun %6'sı kadardır.
►General Electric’de 6 Sigma uygulaması Jack Welch tarafından
başlatılmış, bizzat kendisi tarafından şirketin strateji ve hedeflerine entegre
edilmiştir. 1997 yılında 6 Sigma konusundaki eğitimlere 400 milyon dolar
harcanmış, 6 Sigma projeleri sonucunda 600 milyon dolar getiri elde edilmiştir.
General Electric'in bu işe başladığı 1995 yılında 3 Sigma olan kalite düzeyi,
22 ayda 3,5 Sigma seviyesine çıkmıştır, bugünkü düzeyi 5,6 sigmadır.
►Wyper
ve Harrison, Altı Sigma’yı oldukça farklı bir alanda uygulayarak insan
kaynakları departmanlarının temel amacı olan doğru zamanda, doğru ücret ile
doğru insanı doğru yerde istihdam etme hedefi üzerinde çalışmışlardır. Çalışmada,
öncelikle sürecin müşterileri tanımlanmış ve sürecin haritası çıkartılmıştır.
İstatistiksel kontrol kartları, neden sonuç diyagramı ve pareto analizi
teknikleri da kullanılarak 18 ayda (hizmet kalite değişmeden veya daha iyi
olarak) personel maliyeti %34 azaltılmış, genel giderlerde ise 250 000
Pound’luk azalma sağlanmıştır. Ayrıca, müşteri memnuniyetinde artış meydana
gelmiştir.
6
Sigma uzun ve karmaşık bir süreçtir. Süreçte çalışan her elemanın farklı bir
görevi ve ekibi vardır. Günümüzde çeşitli proseslerle de desteklenebilen 6
Sigma büyük şirketlerin vazgeçilmezi olmuştur.
No comments:
Post a Comment